6 Vanliga orsaker till Hälsporre

6 Vanliga orsaker till Hälsporre 2017-10-24T18:04:58+00:00

Sex vanliga orsaker till hälsporre & att du har ont i hälen.

hälsporre orsaker

Plantar Fasciit eller Hälsporre kan bero på en mängd olika orsaker. Några av de vanligaste orsakerna till att du drabbas är:

  1. Hård eller långvarig belastning på foten, t.ex. genom ett arbete där du går och står under långa stunder.
  2. Frekvent löpning eller hopp (även felaktig löpteknik) på hårt underlag.
  3. Plötslig ökning av träningsdosen vid exempelvis löpning.
  4. Långvarig användning av dåliga skor, i synnerhet i kombination med hårt underlag.
  5. Bristning i senan under foten.
  6. Onormalt höga eller låga fotvalv.

Vad är det som orsakar hälsporre?

Under foten sitter plantarfascian, en sena som löper från hälbenets fäste och fram till tårna. Senan fungerar som ett stöd för foten, och i regel uppstår hälsporre som ett resultat av att man har överbelastat denna sena, med rejält ont i hälen som följd.

När man springer mycket, framförallt på hårt underlag, utsätts foten för mycket starka påfrestningar. Varje stegisättning sätter ett tryck på foten som motsvarar dubbla din kroppsvikt. Därför är det inte särskilt förvånande att av alla de skador en löpare drabbas av, utgör just fotskador nästan 15%.

Ibland bildas en liten utväxt under hälen. Dess utseende påminner om en lite sporre, och därifrån kommer också namnet hälsporre, som egentligen heter Plantar Fasciit med en finare term. Dock har denna sporre ingenting med själva smärtan att göra, så namnet är en aning missvisande. Det som egentligen gör ont i hälen är själva senan,

Alla kan drabbas av hälsporre

Om du tillbringar stora delar av dagarna, eller står mycket, ökar risken för att få besvär med hälen. Men den vanligaste gruppen av människor som drabbar är de som är mycket i rörelse, t.ex. dansare eller idrottare. Som vi nämnt är det en mycket vanlig åkomma bland löpare.

Här spelar löptekniken en stor roll. I många år har skoföretagen försökt utveckla och sälja löparskor med alla möjliga former av dämpning för hälen, eftersom den får mycket stryk när vi springer.

På senare år har det börjat svänga åt andra hållet, och skor med ytterst tunn sula och obefintlig dämpning blir allt populärare. Istället har man börjat fokusera på löpteknik. Att sätta i hälen när vi springer är direkt skadligt för fötterna, oavsett om de är dämpade eller inte. Allt fler lär idag ut en löpteknik som innebär att man istället sätter ner foten med främre delen först, en betydligt skonsammare löpstil som dessutom ger en mer avslappnad joggingrunda.

Löpare som aldrig haft några problem kan också drabbas, när de plötsligt trappar upp intensiteten eller frekvensen i sin löpträning.

Men eftersom hälsporre beror till största delen på överansträngning, kan vem som helst av oss drabbas. Går du till exempel omkring med dåliga skor, och dessutom på hårda underlag, finns risken att du förr eller senare drabbas av ont i hälen på ett eller annat vis.

Andra som ligger lite mer i riskzonen än andra är de som av någon anledning har onormalt höga eller låga fotvalv, liksom personer med överpronation i fötterna.

Hur vet jag att det är hälsporre?

Den smärta som uppstår vid hälsporre sitter oftast under hälen eller på insidan av den. Du känner den som starkast när du står upp eller går omkring. Även senan under foten kan göra ont, främst vid området runt hålfoten.

Oftast gör det som ondast i början av en aktivitet, eller på morgonen när du varit i stillhet under natten. Under träning känner några bara en vag känsla av obehag, medan andra överhuvudtaget inte kan träna alls. Ofta blir smärtan värre när man belastar foten.

Hur man blir av med smärtan

Först av allt bör du fundera över hur dina skor ser ut, särskilt om du är mycket i rörelse eller har ett arbete där du står mycket. Ett inlägg som dämpar kan ge lindring under tiden besvären finns kvar.

Löptränar du ofta och sätter i hälen först när du springer? Försök i så fall att utveckla en bättre löpteknik, där du sätter i framfoten istället.

Överhuvudtaget är det bästa att tillämpa ”aktiv vila”, det vill säga att du undviker aktiviteter som belastar. Alternativ träning kan vara simning eller cykling.

För att snabbare komma ”tillbaks på banan” kan du med fördel låta någon av våra kiropraktorer eller naprapater ta en titt på foten. Vi kan hjälpa dig med tejpning av foten, speciella skoinlägg eller behandlingar som t.ex. stötvågsbehandling, akupunktur eller massage.

Få djupare information om vad en Hälsporre är Klicka här: Vad är hälsporre?

Vill du ha råd och hjälp? Ring oss på Hälsporrekliniken!

Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Ring oss: Tel 0770- 17 50 53

Email: bokning@hälsporrekliniken.se

Boka tid