6 vanliga orsaker till att du fÄr HÀlsporre eller ont i hÀlen

Plantar Fasciit eller HÀlsporre kan bero pÄ en mÀngd olika orsaker. NÄgra av de vanligaste orsakerna till att du drabbas Àr:

1. HÄrd eller lÄngvarig belastning pÄ foten, exempelvis genom ett arbete dÀr du gÄr och stÄr under lÄnga stunder.
  2. Frekvent löpning eller hopp (Àven felaktig löpteknik) pÄ hÄrt underlag.
  3. Plötslig ökning av trÀningsdosen vid exempelvis löpning.
  4. LÄngvarig anvÀndning av dÄliga skor, i synnerhet i kombination med hÄrt underlag.
  5. Bristning i senan under foten.
  6. Onormalt höga eller lÄga fotvalv.
halsporre och ont i hÀlen vanliga orsaker

Vad Àr det som orsakar hÀlsporre?

Under foten sitter plantarfascian, en sena som löper frÄn hÀlbenets fÀste och fram till tÄrna. Senan fungerar som ett stöd för foten, och i regel uppstÄr hÀlsporre som ett resultat av att man har överbelastat denna sena, med rejÀlt ont i hÀlen som följd.

NÀr man springer mycket, framförallt pÄ hÄrt underlag, utsÀtts foten för mycket starka pÄfrestningar. Varje stegisÀttning sÀtter ett tryck pÄ foten som motsvarar dubbla din kroppsvikt. DÀrför Àr det inte sÀrskilt förvÄnande att av alla de skador en löpare drabbas av, utgör just fotskador nÀstan 15%.

Ibland bildas en liten utvÀxt under hÀlen. Dess utseende pÄminner om en lite sporre, och dÀrifrÄn kommer ocksÄ namnet hÀlsporre, som med en finare term heter Plantar Fasciit. Dock har denna sporre ingenting med sjÀlva smÀrtan att göra, sÄ namnet Àr en aning missvisande. Det som egentligen gör ont i hÀlen Àr sjÀlva senan.

Kan alla drabbas av hÀlsporre?

Ja, vem som helst kan drabbas av hÀlsporre. Om du tillbringar stora delar av dagarna gÄende, eller stÄr mycket, ökar risken att fÄ besvÀr med hÀlen. Den vanligaste gruppen av mÀnniskor som drabbas av hÀlsporre Àr de som rör sig mycket, exempelvis dansare, löpare eller andra idrottare.

Som vi nÀmnt tidigare Àr hÀlsporre en mycket vanlig Äkomma bland löpare. HÀr spelar löptekniken en stor roll. DÀrför har de stora skotillverkarna i mÄnga Är försökt utveckla och sÀlja löparskor med alla möjliga former av dÀmpning för hÀlen, eftersom den fÄr mycket stryk nÀr vi springer. PÄ senare Är har företagen dock  börjat svÀnga Ät andra hÄllet, och skor med ytterst tunn sula och obefintlig dÀmpning blir allt populÀrare. DÄ har man istÀllet börjat fokusera pÄ löptekniken. Att sÀtta i hÀlen nÀr vi springer Àr direkt skadligt för fötterna, oavsett om skorna Àr dÀmpade eller inte. Allt fler instruktörer lÀr idag ut en löpteknik som innebÀr att man istÀllet sÀtter ner foten med frÀmre delen först, en betydligt skonsammare löpstil som dessutom ger en mer avslappnad joggingrunda.

Löpare som aldrig haft nÄgra problem kan ocksÄ drabbas, nÀr de plötsligt trappar upp intensiteten eller frekvensen i sin löptrÀning. Men eftersom hÀlsporre beror till största delen pÄ överanstrÀngning, kan vem som helst av oss drabbas. GÄr du till exempel omkring med dÄliga skor, och dessutom pÄ hÄrda underlag, finns risken att du förr eller senare fÄr ont i hÀlen pÄ ett eller annat vis.

Andra som ligger lite mer i riskzonen Àn andra Àr de som av nÄgon anledning har onormalt höga eller lÄga fotvalv, liksom personer med överpronation i fötterna.

Hur vet jag att jag har drabbats av just hÀlsporre?

Den smĂ€rta som uppstĂ„r vid hĂ€lsporre sitter oftast under hĂ€len eller pĂ„ insidan av den. Du kĂ€nner den som starkast nĂ€r du stĂ„r upp eller gĂ„r omkring. Även senan under foten kan göra ont, frĂ€mst vid omrĂ„det runt hĂ„lfoten.

Oftast gör det som ondast i början av en aktivitet, eller pÄ morgonen nÀr du varit stilla under natten. Under trÀning kÀnner nÄgra bara en vag kÀnsla av obehag, medan andra överhuvudtaget inte kan trÀna alls. Ofta blir smÀrtan vÀrre nÀr man belastar foten.

Hur blir man av med smÀrtan?

Först och frÀmst bör du fundera över hur dina skor ser ut, sÀrskilt om du Àr mycket i rörelse eller har ett arbete dÀr du stÄr mycket. Ett inlÀgg som dÀmpar kan ge lindring under tiden besvÀren finns kvar.

LöptrÀnar du ofta och sÀtter i hÀlen först nÀr du springer? Försök i sÄ fall att utveckla en bÀttre löpteknik, dÀr du sÀtter i framfoten istÀllet.

Överhuvudtaget Ă€r det bĂ€sta att tillĂ€mpa ”aktiv vila”, det vill sĂ€ga att du undviker aktiviteter som belastar. Alternativ trĂ€ning kan vara simning eller cykling.

För att snabbare bli av med dina besvÀr kan du med fördel lÄta nÄgon av vÄra kiropraktorer eller naprapater ta en titt pÄ foten. Vi kan hjÀlpa dig med tejpning av foten, speciella skoinlÀgg eller behandlingar som stötvÄgsbehandling, akupunktur eller massage.

Vill du ha information om vad en HÀlsporre Àr har vi en jÀttebra artikel som heter Vad Àr hÀlsporre?

Boka behandling hos HĂ€lsporrekliniken

Vill du ha snabb hjÀlp att bli av med din hÀlsporre sÄ Àr du vÀlkommen till oss pÄ HÀlsporrekliniken. Vi finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. VÀlj en tid som passar dig sjÀlv sÄ tar vÄra behandlare hand om dig pÄ bÀsta sÀtt. Vill du veta mer om hur vÄra behandlingar gÄr till sÄ kan du lÀsa det hÀr.

Boka behandling