Löpning och skador

Löpning och skador 2017-10-12T13:32:10+00:00

Hälsporre-löpning-Behandling-Hälsporrekliniken.seVi som arbetar på hälsporrekliniken kan se att löpare mer ofta, jämfört med andra aktiva, drabbas av hälsporre. En stor anledning till att just löpare drabbas är ofta att de har en sämre styrka och stabilitet i mage och rygg. Om du är en aktiv löpare och vill minska risken för att få en hälsporre bör du tänka på att träna din bålstabilitet.

En stark bål gör att dina vadmuskler avlastas vilket i sin tur minskar risken att få en hälsporre eller inflammation i det stråk av bindväv från hälbenet fram till tåbenen som kallas plantarfascian.

Din bål består av mage, rygg, bäcken och skuldror som transporterar kraften i armar och ben till ryggraden.

Har du instabilitet i din bål kommer din kropp att försöka kompensera denna instabilitet på annat sätt. Detta i sin tur gär att att andra delar av kroppen försätts i lägen som inte är optimala för vad rörelsen kräver, vilket kan bidra till skador som hälsporre med mera.

Fått Hälsporre? Vi Hjälper Dig!

Hälsporre Kliniken består av av flera olika legitimerade specialister som använder sig av beprövade metoder för att du ska bli av med din Hälsporre.

3 övningar för att stärka bålen & minska risken för hälsporre

Här är 3 olika övningar som du själv kan göra för att stärka din bål och på så sätt minska risken för att du ska få en hälsporre:

”Hundövningen”

Börja med att stå på knä och ha en rak rygg. Börja med att lyfta upp din arm och ben diagonaltr till horisontalläge och sträck ut så långt som möjligt. Håll din mage spänd och din rygg rak. Byt din arm och ditt ben löpande.

Ryggresning liggande på en boll

Håll ihop dina fötter på golvet med bollen mot bäckenet. Gå ner så långt du kan och lyft sedan överkroppen tills hela kroppen är rak. Håll händerna vid tinningarna för att maximera effekten.

Vanliga höftlyft

Börja med att ligga på rygg med fötterna i golvet. Lyft sedan upp höftpartiet så att axlar, höft och knä bildar en rak linje.
Lycka till med din bålträning.

Tips på hur din löpteknik förbättras och hur du förebygger hälsporre. klicka här.

Vill du ha hjälp med att bli av med din hälsporre? Kontakta oss på hälsporrekliniken så hjälper vi dig.

Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Ring oss: Tel 0770- 17 50 53

Email: bokning@hälsporrekliniken.se

Boka tid