Hälsporre tejpning

Hälsporre tejpning 2017-10-12T12:42:54+00:00

Hälsporre kan göra riktigt ont. Smärtan sitter i regel under hälen eller på dess insida, och många upplever stor frustration över att de inte kan gå på ett naturligt sätt, än mindre träna.

Hälsporre-tejpning-hos-Hälsporrekliniken.seMen det finns mycket du kan göra själv för att rehabilitera foten och lindra smärtan. Ett första steg är att se till att skorna inte är dåliga. Och istället för att löpträna kan en lösning vara simning eller cykling. En del har provat att löpträna i vatten med flytväst på, vilket betyder att du inte har kontakt med bassängens botten. Speciella inlägg i skorna kan också vara en lösning.

Det är inte hälsporren i sig som gör ont, utan senan som löper hela vägen under foten. Och ett sätt att avlasta senfästet vid hälbenet är att tejpa hälen.

Hälsporre tejpning går att göra på flera olika sätt. Gemensamt för dem alla är att de syftar till att minska smärtan genom att avlasta plantarfascian. Det är inte så svårt att utföra på egen hand, men självklart är du välkommen till oss om du vill ha hjälp.

Hälsporre – tejpning steg för steg

Så här går det till att lägga en hälsporre tejpning på egen hand:

  • Lägg ett ankare runt mellanfot området av framfoten. Linda sedan ett par gånger runt detta område.
  • Lägg en remsa från området strax bakom stortån, runt hälen och hela vägen tillbaka till utgångspunkten vid stortån.
  • Lägg en ny remsa runt hälen, men denna gång börjar du vid lilltån. Gör detta ett par gånger för ytterligare stöd. Området mitt under foten ska se ut som ett X.
  • Placera ytterligare remsor lateralt längs det lindade området för att fylla tomrummen och förstärka det tejpade området.

I ett inslag i SVT:s program Fråga Doktorn visar sjukgymnasten Per Johansson ett enkelt sätt att själv tejpa sin häl.

Vilken tejp ska jag använda?

Det finns olika typer av tejp du kan använda vid hälsporretejpning. Kinesiotejp är ett bra alternativ, i synnerhet om du tänker hålla dig aktiv. Kinesiotejp ger stöd till senfästet, och lyfter försiktigt huden för att främja blodcirkulationen och minska svullnader.

Vanlig coachtape går också bra att använda. Viktigt är att du väljer en tejp som har bra häftförmåga, så att tejpningen håller.

På vilket sätt hjälper hälsporre tejpning?

Att tejpa hälen är ett bra sätt att få stabilitet vid senfästet. Om tejpningen är korrekt utförd begränsar den senans rörlighet. På så sätt förhindrar man att ligamentet rör sig onormalt mycket, och smärtan minskar markant.

Det är viktigt att fötterna är rena och torra när man tejpar. När du gör rent fötterna, undvik att använda återfuktande tvål, för att maximera vidhäftningen mot huden.

Tejpen ska inte sitta på för jämnan. Låt den sitta en dag eller två, och ta sedan bort den, för att låta huden andas. Låt foten vara utan tejpning ett par dagar – du kan passa på när du inte tänkt vara lika aktiv.

Hälsporretejpning fungerar olika bra hos olika personer. Många gånger hjälper det till att dämpa smärtan i hälen. Men som behandling har det sina begränsningar, och fungerar bäst i kombination med andra behandlingsmetoder, t.ex. olika former av stretchövningar.

Tejpning är i huvudsak en kortsiktig lösning för att minska smärtan, men tillsammans med kompletterande behandling har man större chans att uppnå positiva resultat på lång sikt. Våra behandlingsmetoder har visat sig effektiva och har hjälpt många människor tillbaka till ett normalt liv.

Prova gärna själv där hemma – men vill du att vi visar hur det går till att göra en hälsporretejpning, är du välkommen till oss. Vi kan ge råd och tips kring dina besvär såväl som ge olika typer av behandlingar – beprövade metoder utfärda av legitimerade specialister.

Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Ring oss: Tel 0770- 17 50 53

Email: bokning@hälsporrekliniken.se

Boka tid