Hälsporre träning

Hälsporre träning 2017-06-22T02:54:31+00:00

HälHälsporre och plantar fasciit orsakas ofta av korta muskler, särskilt i vader. Det är därför viktigt att göra dessa flexibla och längre igen eftersom dessa korta muskler orsakar en konstant belastning på plantar fascia och detta måste undvikas.

Stretching är en mycket viktigt del av rehabiliteringen vid hälsporre. Flera stretchingövningar är möjliga för att behandla hälsporre.

Det är inte nödvändigt att göra alla de nedanstående hälsporre träningarna då vissa övningar har en liknande effekt.

Du kan experimentera för att ta reda på vilken som passar dig bäst. Se till att hitta en bra balans där din hälsporre träning medför en stretching av alla muskler som är inblandade.

Se till att inte överdriva. En alltför hård stretching kan skada dina muskler och senor. Alla övningar bör upprepas ett par gånger per dag, utför 2-3 sessioner och 10-15 repetitioner per session.

Några övningar för hälsporre träning

Hälsporre träning – övning 1:

Hälsporre stretching  – Stretching av plantar fascia: stå på ett trappsteg eller en bänk med tårna, med hälen hänger ned. Sänk hälen tills du känner en sträckning. Behåll denna några sekunder och släpp. Upprepa detta några gånger.

Hälsporre träning – övning 2:

Stretching av plantar fascia: Sätt dig på golvet med benen utsträckta framför dig. Med en handduk runt dina tår dra dem mot dig tills du känner en sträckning.

Hälsporre träning – övning 3:

Stretching av plantar fascia: Sätt dig på en stol, korsa höger ben över det vänstra. Ta sedan tag i tårna på höger fot med vänster hand och dra tårna mot dig.

Hälsporre träning – övning 4:

Stretching av anklarna: Luta kroppen framåt mot en vägg eller en stolpe. Lämna ett ben utsträckt bakom dig och placera det andra böjt under dig. Luta sedan ytterligare framåt tills du känner en sträckning i bakbenet.

Hälsporre träning – övning 5:

Som tidigare övningar börja med att luta dig mot en väg och placera båda fötterna bakom varandra. Sedan sätt dig långsamt på huk, böj båda benen. Du kommer att känna en sträckning djupt i vaden av bakbenet, det så kallade ”soleus”.

Hälsporre träning – övning 6:

Sätt dig på en stol och rulla en golf- eller tennisboll under fötterna. Detta är en bra hälsporre träning, samtidigt som det faktiskt är mer en ”massage”än en stretching övning.

Vill du ha professionell hjälp? Ring oss idag för att boka en behandlingstid. Vi hjälper dig att ta fram exakt rätt hälsporre träning för just dig!

Hälsporrekliniken består av av flera olika legitimerade specialister som använder sig av beprövade metoder för att du ska bli av med din Hälsporre.

Vi finns i Stockholm, Göteborg & Malmö.

Våra behandlingsmetoder inkluderar hälsporre massage, stötvågsbehandling, trigger punkts behandling, hälsporre tejpning med mera.

Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Ring oss: Tel 0770- 17 50 53

Email: bokning@hälsporrekliniken.se

Boka tid