Vad är Plantar Fasciit?

Vad är Plantar Fasciit? 2017-10-10T23:28:38+00:00

plantar fasciitPlantar fasciit och hälsporre är problem som utvecklas inom området för hälen på fotsulan. Dessa problem orsakar kronisk smärta och stör förmågan att gå normalt eller bekvämt.

Plantar fascia är ett band av fibrös bindväv som sträcker sig från hälbenet till fotsulan. Stress från mekaniska aktiviteter, en skada eller överanvändning kan göra att din plantar fascia blir inflammerad vilket skapar smärta.

Plantar betyder botten av foten; fascia är en term för den typ av fibrös bindväv som finns i hela kroppen; fasciit avser inflammation i fascian vävnad.

En hälsporre är en kalcium lagring – det vill säga, en tillväxt av ben som kan utvecklas på undersidan av hälbenet där musklerna i foten ansluter till benet.

Denna kalcium lagring som tenderar att likna en krok eller en sporre som pekar framåt kan vara resultatet av lång (och stor) belastning på fotens muskler och ligament, från en långvarig sträckning och inflammation i plantar fascia (det vill säga från plantar fasciit) och från upprepad sprickor i membranet som täcker hälbenet.

Plantar Fasciit & Hälsporre behandling

De flesta fall av plantar fasciit och hälsporre kan hanteras genom behandling av kiropraktorer och naprapater. En av de mest framgångsrika behandlingsmetoderna är stötvågsbehandling. Andra behandlingsformer inkluderar hälsporre tejpning, tvärfriktionell massage, hälsporre stretching med mera.

Hur dina fötter fungerar!

Var och en av dina fötter har 26 ben, mer än 30 muskler och många senor och ligament som samverkar för att bära och driva din kroppsvikt när du står, går och springer. Benen ger stöd, ligamenten ger stabilitet och muskler och senor ger rörelse.

Sju ben arbetar tillsammans för att stödja upp ankeln och hälen, inklusive calcanus benet (se bild), vilket utgör den nedre delen av ankeln och hälen själv.

Det är detta ben som bär det mesta av vikten av din kropp när du står och går. Den fibrösa bindväv som kallas plantar fascia sträcker sig framåt från detta ben, stöder bågen och sträcker sig fram till  fronten av foten.

En fakta som kan vara bra att veta är att du placerar 1 ½ gånger din vikt på fötterna när du går normalt (och mer när du springer).

Vilka egenskaper har Plantar Fasciit & hälsporre?

Nyckeltecken på både plantar fasciit och hälsporre är smärta som ligger direkt under hälen (även om det är fullt möjligt att ha en hälsporre utan att uppleva någon smärta eller andra hälsporre symptom). Initialt kan smärtan vara mild.

Om du fortsätter utföra olika aktiviteter trots smärta kan dina problem bli allvarligare och du kan få en mer seriös (allvarligare) utveckling av Plantar fasciit och/eller en hälsporre.

Det är därför är det viktigt att du ger dina fötter en möjlighet att återhämta sig även om du bara känner en mild smärta och att du söker hälsporre (plantar fasciit) behandling när smärtan fortsätter innan tillståndet blir kroniskt. Generellt gäller att ju längre du upplever hälsporre symptom, desto längre tid tar det att lösa problemet.

Medan vila av dina fötterna kan ge dig lättnad är en av Plantar fasciits kännetecken att denna lättnad endast är tillfällig och smärtan kommer tillbaka så snart du börjar placera vikt på hälarna och därmed sträcka plantar fascia. Trots att hälsporre (plantar fasciit) smärtan oftast avtar efter några minuter kommer den tillbaka igen desto längre tid du spenderar på dina fötter.

Vad orsakar plantar fasciit?

Plantar fasciit utvecklas vanligen som ett resultat av långvarig eller upprepad sträckning över en längre period som bringar vävnaderna i fascian att gå sönder eller sträckas vilket resulterar i en smärtsam inflammation.

Plantar fasciit är kanske mest tydligt i samband med idrottare vars verksamhet innefattar en hel del löpning eller hopp men alla som ofta använder sina fötter – som med människor vars arbete kräver av dem att de står och/eller går mycket på hårda ytor under längre perioder – är sårbara för problemet.

Mekaniska rörelse obalanser, övervikt och illasittande eller alltför slitna skor är andra viktiga faktorer för att utveckla Plantar Fasccit.

Vad orsakar hälsporre?

Hälsporre utvecklas i allmänhet från stress på muskler och ligament i foten, med plantar fasciit – det vill säga inflammation i plantar fascia orsakad av överdriven, långvarig sträckning och dragning – och genom upprepade sprickor av membranet som täcker hälbenet.

Samma idrottasaktiviter som orsakar plantar fasciit kan leda till hälsporre och samma frågor av mekaniska rörelse obalanser i fötterna, övervikt och dåligt passande eller alltför slitna skor kan vara viktiga faktorer.

Vill du ha professionell hjälp att bli av med din Plantar Fasccit eller Hälsporre? Ring oss idag för att boka en behandlingstid.

Våra behandlare är Leg. Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm Göteborg och Malmö.

Ring oss: Tel 0770- 17 50 53

Email: bokning@hälsporrekliniken.se