Plantar Fasciit är den medicinska termen för hälsporre och antyder att det är en inflammation i hälen. Men nyare forskning har visat att det sällan handlar om en inflammation utan snarare en överansträngningsskada på senans fäste som går längs hela fotsulan. Oftast är det i samband med träning, då man har ansträngt foten mer än vad kroppen är van vid, som plantar fasciit uppkommer. Det kan vara att man har ändrat träningsform eller att man har gått mer än vad man brukar göra.

Det är inte konstigt att Plantar Fasciit (Hälsporre) är en av de absolut vanligaste åkommorna i foten eftersom vi alltid räknar med att våra fötter ska tåla de aktiviteter vi vill göra. Det är sällan vi tänker på att fotmusklerna inte är tränade, som när vi får för oss att fjällvandra eller promenera i timmar på semestern. Man kan jämföra med att alla vet att man inte klarar av att lyfta en 100 kilossäck om man inte har mycket vältränade muskler. Men gör man det ändå får man räkna med att det uppstår skador på kroppen.

plantar fasciit hälsporre om foten

Om Foten

Foten har en komplicerad mekanism och är en fantastisk skapelse som ger oss möjlighet att röra oss hur vi vill. Foten består av en mängd ben, leder, muskler och ligament som samarbetar när du går, står och springer. Benen ger stabilitet, lederna gör det möjligt att utföra olika rörelser, musklerna ger kraft, balans och skyddar och oss från skador. Ligament och senor har till uppgift att rörelserna inte blir stumma och ger en fjädrande effekt i stegen. Har du vältränade muskler i fötterna vill det mycket till innan det uppstår skador.

Vad beror Plantar Fasciit på?

Grundorsaken till att man drabbas av plantar fasciit/hälsporre är att man har överansträngt hälfotssenan som går längs under fotsulan. Sen kan det bero på många olika faktorer att olyckan har varit framme. Plantar fascia kan drabba alla typer av människor allt från unga elitidrottare till äldre personer alltså beror det inte på ålder eller kön. En elitidrottare kan drabbas och skadas av plantar fasciit/hälsporre om man plötsligt ändrar träningsform eller trappar upp träningen.

För andra människor kan det räcka med att man går extra mycket under semestern eller helt plötsligt börjar träna efter många års uppehåll. Det handlar helt enkelt om att man inte har tillräckligt starka muskler i fötterna, vilket leder till att belastningen på hålfotsenan blir mer än vad den klarar av. Det som händer är att när belastningen blir för stor uppstår det små sprickor i fotsenans fäste vid hälbenet, vilket utlöser smärta. Den största riskfaktorn är otränade fötter helt enkelt, i förhållande till vad du utsätter dina fötter för.

Typiska symtom som kännetecknar plantar fascia

Det kan vara mycket handikappande att drabbas av plantar fascia och de som har drabbats vet hur ont det kan göra. Typiska symtom när man har råkat ut för plantar fasciit/hälsporre är att det är värst på morgonen när du tar de första stegen. Du känner stelhet och värk under foten som sakta släpper allteftersom du mjukar upp senan under foten, muskler och leder i foten när du går. Dock kan värken komma tillbaka om du belastar fötterna en längre stund. Vid långvarig belastning på hälen kan man även få vilo-värk.

Hälkudden känns öm när du har suttit en stund och börjar belasta foten när du reser dig. Smärtan sitter oftast i främre delen av hälkudden och kan stråla framåt i foten. Smärtan kommer ifrån senfästet och inte från hälsporren, även om tillståndet kallas för hälsporre. Smärtan kan kännas brännande och huggande under hälkudden.

Behandling av plantar fasciit

Till en början kan man göra en hälssporretejpning som lindrar och stödjer fotsenan under foten. Tejpningen i sig påskyndar inte läkningsprocessen men brukar ta bort den värsta smärtan. Om du har en lindrig hälsporre kan det läka ut av sig självt om du ser till att vila och eventuellt använder avlastande hjälpmedel som någon typ av hälkoppsinlägg tillfälligt. Ett hälkoppsinlägg avlastar och lindrar smärtan men det viktigaste är att komma igång med rehabiliteringsträning som stärker muskler och rörlighet i foten.

Det finns idag mycket effektiv behandling att få som är både snabb och skonsam. Påskyndande av läkningen kan göras med massage, stretching,  stötvågsbehandling, dry needling  men ofta behövs en kombination av olika typer av behandlingar. Vi på Hälsporrekliniken gör alltid en noggrann undersökning och anamnes för att fastställa rätt diagnos.  Vi hjälper även till med tejpning vid plantar fasciit och  behandlar alla typer av fotskador. Vi ger alltid råd och tips om vilken träning som just du behöver för att återhämta dig så fort som möjligt.

BOKA BEHANDLING

FAQ – Frågor och svar

Varför tejpar man vid hälsporre/plantar Fasciit ?

När man tejpar fot och häl vid hälsporre minskar man smärtan eftersom tejpningen avlastar senans fäste under hälen, där källan till smärtan sitter. Tejpningen ger foten stabilitet vid senfästet om den är korrekt utförd och begränsar senans rörlighet. Det förhindrar att ligamentet rör sig onormalt mycket och minskar smärtan markant.

Finns det olika typer av stötvågsbehandlingar?

Ja det finns två olika typer av stötvågsbehandlingar och den ena kallas för ”fokuserad stötvågsbehandling” då man behandlar djupt liggande vävnad med högt tryck på ett mindre område. Den andra behandlingstypen kallas ”radiell stötvågsbehandling” här behandlar man ytliga vävnader på en större yta med ett mildare tryck. Den senare är den vanligaste behandlingsmetoden för nästan alla typer av skador. Vid plantar fasciit behandlar man med radiell behandlingsform som tar 5 - 10 minuter.

Viken nytta gör massage på hälsporre/plantar Fasciit?

Massage är en bra behandlingsmetod men oftast används det i kombination med andra behandlingar. Massagen mjukar upp stela muskler och blodcirkulationen stimuleras i de drabbade området, vilket leder till både smärtlindring och avslappnade muskler.