Hälseneinflammation, eller hälsenebesvär som många kallar det numera, är en ganska vanlig företeelse, både bland idrottare och ”vanliga” människor. En hälseneinflammation är inte en inflammation, även om namnet antyder att så är fallet. Istället handlar det om besvär som orsakats av en mängd små skador på hälsenan.

Hälsenan är kroppens starkaste sena och löper efter baksidan av underbenet och fäster vid hälbenet. När vi springer, eller rör på oss överhuvudtaget, fungerar hälsenan lite som en fjädring för kroppen – ungefär som ett gummiband.

När vi tränar bryter vi ned kroppen. Muskler och senor går i princip sönder lite grann när vi belastar dem. Dessa små skador repareras sedan när vi vilar, och sakta men säkert bygger vi upp kroppen till att bli allt starkare.

Det är när hälsenans skador inte läker rätt, som vi kan drabbas av hälseneinflammation.

Hälseneinflammation Symptom och Behandling

Symptom på hälseneinflammation

• Man känner sig ofta lite stel i fotleden, hälsenan och vaden, framförallt på morgonen då det kan vara svårt att få igång rörligheten.
  • Det kan göra ont i hälsenan, vanligen mitt på senan eller strax ovanför hälen.
  • Den kan uppstå knölar och svullnader på hälsenan strax över hälen, en svullnad som kan medföra att man känner sig stel och har sämre rörlighet i foten.
  • Ökad smärta i hälsenan när du rör på dig och belastar hälsenan.
  • Hälseneinflammation kan göra att hälsenan ”knarrar” vid belastning.
  • Smärta i hälsenan även vid vila.
  • Ömhet i hälsenan, och smärta om man trycker på den, framför allt på dess sidor.

Orsaker till hälseneinflammation

Det mesta pekar som sagt på att hälseneinflammation orsakas av en serie små felläkta skador. De uppstår i regel genom att hälsenan har blivit överbelastad. Det handlar alltså inte om en inflammation i foten.

En av de vanligaste anledningarna till hälseneinflammation är att man tränar för hårt, och följaktligen är idrottare en stor grupp som drabbas. När det gäller elitidrottare beror det vanligen på att man har legat på en träningsnivå med hög belastning under en lång tid.

En annan orsak är att man plötsligt har ökat träningsintensitet lite för fort och för mycket, eller helt enkelt börjat träna på ett nytt och annorlunda sätt än tidigare. Skadan kan drabba alla idrottare men det är vanligare inom sporter med mycket löpning och hopp.

Träning på hårt underlag, felaktig löpteknik och enformiga övningar är andra faktorer som kan utlösa hälseneinflammation, liksom en för kort vadmuskel – eller att du tränar med illasittande skor.

Det är inte så vanligt att unga människor får besvär. Mer vanligt är det bland medelålders motionärer. För äldre människor kan det räcka med att man bara är ute och går mer än vanligt.

Borde jag uppsöka läkare?

Man behöver inte rusa i panik till vårdcentralen, men man ska heller inte ta för lätt på en hälseneinflammation. Om du misstänker att det är hälseneinflammation det är fråga om, så bör du uppsöka en Naprapat, Kiropraktor eller Sjukgymnast om inte besvären har avtagit efter någon vecka.

Behandling av hälseneinflammation

Man medicinerar inte vid en hälseneinflammation. Eftersom det inte är en inflammation hjälper det inte att ge inflammationshämmande läkemedel.

Du bör tänka på att inte belasta senan. Undvik att göra rörelser som triggar smärtan, och håll upp med löpträningen en tid framöver. I det akuta läget kan man prova med att placera någon form av inlägg under hälen i skorna. Detta höjer upphälen och ger en viss avlastning på hälsenan. Skorna du går i bör vara ganska stadiga. Har du mycket ont kan det hjälpa med smärtstillande tabletter. Tänk bara på att om du har smärtstillande i kroppen finns en risk att du överanstränger hälsenan utan att du ens känner av det.

Försök att komma igång med rehab så snart som möjligt. Ju längre du väntar desto större är risken att skadan blir långvarig.

Hur går behandlingen till?

Den egentliga behandlingen föregås av en undersökning och diagnos hos en sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat.  Här kan du få hjälp med att ta fram övningar som ger dig bättre rörlighet och som bygger upp muskulaturen ibland annat fotvalven.

En övning som man ofta brukar rekommendera är tåhävningar. Det är ett bra sätt att bygga upp styrka i vader och underben, något som i sig hjälper till att förebygga skador. De ökar också blodcirkulationen i området. Tänk bara på att träna smart. Börja försiktigt och öka antal, frekvens och belastning i försiktig takt. Håll upp om det gör ont i hälsenan.

Ibland kan det hjälpa med stötvågsbehandling som ges hos många naprapater och kiropraktorer. Ofta kombinerar man det med tvärfriktionsmassage över det skadade området.

Kan jag fortsätta träna trots hälsenebesvär?

Det är inte tal om att fortsätta med löpträning på ett tag, såvida du inte kan springa utan att det smärtar i senan. Först när du kan ta promenader utan att det gör ont alls i foten, kan du börja fundera på kortare joggingturer, kanske ca 10 minuter.

Däremot finns det andra träningsformer som fungerar, och som gör att du kan upprätthålla kroppens kondition och styrka. Alternativ konditionsträning kan vara att prova crosstrainer eller vattenlöpning. Några pass på cykel då och då kan också vara ett bra sätt hålla igång kroppen.

Hälsporrekliniken hjälper dig

Här hos oss hittar du legitimerade naprapater och kiropraktorer som kan hjälpa dig tillbaka på banan igen. Vi börjar med en utförlig undersökning av din skada för att sedan behandla och ta fram en personlig rehabiliteringsplan åt dig. De allra flesta som kommer till oss blir av med sin skada och kan återgå till sin vanliga vardag.