Har du ont på insidan av fotvalvet eller i hälen? Då kan du ha drabbats av hälsporre. Åkomman uppkommer oftast vid ökad träningsintensitet eller när man belastar foten mer än vanligt. Hälsporre kallas för plantar fasciit på fackspråk. Det antyder att det handlar om en inflammation, vilket det ofta inte är. Det var det man trodde förr men moderna studier har visat att det sällan handlar om en inflammation utan mer om en överansträngning.

I den här artikeln ska vi ta upp en rad frågor kring hälsporre och reda ur begrepp som:

Vad är hälsporre?

Namnet hälsporre kommer sig av att det ibland bildas en liten utväxt på hälbenet. Det är så många som 3 av 10 som går omkring med denna utväxt som inte känner någon smärta alls. Faktum är att det inte är utväxten som orsakar smärtan utan smärtan kommer ifrån själva senfästet i hälen. Under foten finns en lång bred sena som går längs med hela fotsulan, och som bidrar till fotens stabilitet, stötdämpning och är avgörande för fotens funktion. När du har ont under foten framför hälen brukar man få diagnosen hälsporre.

Falsk hälsporre?

Det är många som drabbas av smärta under hälen men har du inte ont i hälkudden när du belastar foten på morgonen så kan det vara en annan typ av skada du har drabbats av. Men de flesta som har ont under foten får diagnosen hälsporre. Namnet Plantar fasciit antyder att det handlar om en inflammation i hälen, vilket det oftast inte är. Mer passande namn skulle vara plantar heel pain/ont i hälkudden eftersom det handlar om att man har ont i senan under foten.

Hur känns hälsporre?

Man brukar få diagnosen hälsporre när man har klassiska symtom som att det gör ont i hälen till en början på morgonen när du belastar foten för första gången på dagen. Smärtan beror på att under natten, när foten inte belastas går, alla fibrer i viloläge för att läka. När du sedan belastar foten på morgonen avbryts viloläget, när du belastar foten med din kroppsvikt och nervsystemet signalerar smärta till hjärnan.

Hälsporre symtom

Här tar vi upp några av de vanligaste symtomen vid hälsporre:

  • Smärta under foten när du kliver ur sängen och under de första stegen på morgonen.
  • Ont i hälkudden när du har suttit stilla länge och reser dig är ett vanligt symtom vid hälsporre. Smärtan är liknade den på morgonen men smärtan är oftast något mildare.
  • Smärta eller kramp i hålfotssenan (plantar fascian).
  • Belastningssmärtan är värre i början när man börjar gå men blir lindrigare när man har gått en stund. Dock är det vissa som får tillbaka smärtan efter en viss tids gående eftersom belastningen ökar på foten. Hälsporresymtomen kan kännas olika beroende på hur långt hälsporren är gången och många känner att det inte gör så ont så länge de har bra skor på sig och är i rörelse.
  • Ett vanligt hälsporresymtom är vilo-värk, det drabbar främst de som har arbeten där man står och går mycket. Efter en dags arbete med mycket belastning är det vanligt att få en molande och brännande smärta vid vila på kvällen.

Varför får man hälsporre?

Hälsporre är främst en överbelastningsskada då man har belastat hålfotssenan och utsatt kroppen för påfrestningar som den inte är van vid. En frisk vältränad kropp klarar av väldigt hög belastning och det vill till mycket innan man skadar sig. Skador sker oftast då det har uppstått obalanser i muskler eller om man är otränad och har stela leder. Grundorsaken sitter inte alltid i foten utan stelhet i ländrygg, muskelsvaghet i höften eller i benet kan orsaka att man får besvär som hälsporre.

Hälsporre plantar fasciit hälsporrekliniken

Riskfaktorer och orsaker

Vanligaste orsaken är att man har överbelastat hålfotssenan och det kan ha skett genom att man har utökat sin träning och ökat belastningen. Ofta handlar det om att man har utökat träningen genom att till exempel öka distansen, intensiteten eller frekvensen på sin löpning eller på promenaderna. Det kan också vara att man plötsligt bytt till hårdare underlag vid träning och om man inte är van vid underlaget ökar det belastningen på fötterna. Vilket kan leda till överansträngning för fötterna.

Allt handlar om hur vältränade musklerna är och hur elastiska senor du har i fötterna. Om du inte är van att gå barfota eller har använt platta skor tidigare, då har dina fötter inte byggt upp muskler i fötterna tillräckligt för att klara alla typer av påfrestningar. Om du helt plötsligt börjar använda platta skor kan du får problem i fötterna eftersom dina fötter inte har byggt upp fotmusklerna. Problemen förvärras om du har höga eller låga fotvalv eller om du är överviktig.

Det är alltså inte farligt att gå i ”för platta skor” utan snarare är det mycket bättre för din kropp om du går i platta skor om dina fötter är tränade för det. Det säger sig självt egentligen eftersom vi människor är konstruerade för att gå och springa barfota – om man tittar på evolutionen. Det finns idrottsmän som springer maraton i barfotaskor eller i platta sandaler men deras fötter är vältränade och dessa idrottsmän använder aldrig skor med klack eller dämpning.

Vad kan jag göra själv?

När du har drabbats av en belastningsskada som hälsporre och har ont så är det mest naturligt att lyssna på kroppen. Normalt läker hälsporre av sig självt, även om det kan ta lång tid. Men fortsätter du att träna eller belastar foten trots att det gör ont kan det ta mycket lång tid. Har du otur kan det ta många år innan det läker riktigt. Här är några viktiga råd som du kan tänka på för att hjälpa din kropp.

  • Vila – Gör det ont när du belastar foten så är det en bra idé att vila så att kroppen orkar återhämta sig och läka. Minskar du inte på aktiviteten vid en skada kan det bli sju resor värre efter ett tag.
  • Hälsporreinlägg – Om du har mycket ont vid belastning på hälen kan det vara en bra idé att skaffa någon typ av dämpning att lägga i skorna eller tofflorna, för att hjälpa hälen att läka fortare.
  • Träning – Det är alltid viktigt att börja träna för att öka funktionen och rörligheten. När du tränar bygger du samtidigt upp både styrka och muskler.
  • Skorna – Se över dina skor så att de inte är trasiga eller felkonstruerade. Under läkningsprocessen kan det vara lämpligt att använda någon typ av dämpning för hälen i skorna.
  • Löpteknik – Löpteknik kan vara avgörande för att undvika skador i hälen. Därför förordar man en löpteknik då man sätter i framfoten i löpsteget istället för hälen när man springer.

Hälsporrekliniken hjälper dig

Om du vill påskynda läkningen eller att skadan känns så allvarlig att du behöver experthjälp finns vi här för dig. När du kommer till oss gör vi alltid en grundlig utredning och undersökning. Det gör vi för att utreda vilken behandling och träning du behöver för bästa möjliga återhämtning. Förutom att vi behandlar olika typer av fotskador hjälper dig med ett personligt träningsschema. Vi tipsar dig också om hjälpmedel som skoinlägg och skor som underlättar din vardag.

Behandlingen kan se lite olika ut beroende på hur länge du har gått med skadan. De första 4 veckorna handlar det främst om att avlasta och lindra eftersom det är avgörande för läkningen. Vi använder oss av flera olika typer av behandlingar eller en kombination av olika behandlingar som stötvågsbehandling, stretching,  massage, rehabiliteringsträning samt tejpning av hälsporren. Vi ger dig tips om vilken träning som är lämplig vid olika stadier under läkningen.

HÄLSPORRE-BEHANDLING

Hur förbygger man för att inte få återfall av hälproblemen?

Rörlighet och styrka i muskler är grunden till att förebygga skador och undvika hälsoproblem det känner de flesta till. För att förebygga att få tillbaka hälsporre är inte annorlunda. Träna gärna med inslag av mobilitet och styrketräning med fokus kring fötter och i höfter.

Många experter pratar om att det inte är bra och rent av farligt att gå i för platta skor men faktum är att våra fötter är egentligen konstruerade för att gå barfota. Hur går det ihop? I vårt moderna samhälle går vi ofta i dämpade mjuka skor och ofta har skorna även hålfotsstöd, vilket gör att våra fotmuskler inte får jobba och bygga upp musklerna. Det innebär också att fotvalvet som är konstruerade för att dämpa våra steg när vi går och springer blir förslappade. Är du van att gå i mjuka dämpade skor får dina fötter inte jobba med de muskler som finns i fötterna.

Om du helt plötsligt börjar utsätta dina ovana fötter för platta skor eller börjar gå barfota kan du får problem eftersom dina fötter inte klarar av påfrestningen. Därför är det viktigt att succesivt träna upp dina fötter om du vill gå i platta skor. Din kropp är inte konstruerad för att gå i skor med klack så det bästa för kroppen i längden är att gå i platta skor, men du måste bygga upp musklerna i fötterna för att göra det.

Källor:

https://1177.se

https://internetmedicin.se/page.aspx?id=444

https://www.netdoktor.se/

FAQ – Frågor och svar

Varför får man hälsporre?

De flesta som får diagnosen hälsporre har en överansträngningsskada i senan under foten

Är hälsporre en inflammation?

Nej, även om namnet ”plantar fasciit” antyder att det handlar om en inflammation så är det oftast inte en inflammation när man får diagnosen.

När läker hälsporre?

Normalt läker hälsporre av sig självt vid lindrig överansträngning men ibland behöver man experthjälp för att hjälpa kroppen att få den på rätt köl.

Vilka skor ska man ha vid hälsporre?

Under läkningstiden är det viktigt att ha bekväma skor som dämpar, ger stöd och avlastar smärtan i hälen.

Hitta din klinik