Sex vanliga orsaker till hÀlsporre & att du har ont i hÀlen.

hÀlsporre orsaker

Plantar Fasciit eller HÀlsporre kan bero pÄ en mÀngd olika orsaker. NÄgra av de vanligaste orsakerna till att du drabbas Àr:

  1. HÄrd eller lÄngvarig belastning pÄ foten, t.ex. genom ett arbete dÀr du gÄr och stÄr under lÄnga stunder.
  2. Frekvent löpning eller hopp (Àven felaktig löpteknik) pÄ hÄrt underlag.
  3. Plötslig ökning av trÀningsdosen vid exempelvis löpning.
  4. LÄngvarig anvÀndning av dÄliga skor, i synnerhet i kombination med hÄrt underlag.
  5. Bristning i senan under foten.
  6. Onormalt höga eller lÄga fotvalv.

VÄra behandlare Àr Legitimerade Naprapater och Kiropraktorer.

HÀlsporrekliniken Àr ett privat alternativ vi Àr EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Onlinebokning Stockholm
Onlinebokning Malmö
Bokning Göteborg

 

Vad Àr det som orsakar hÀlsporre?

Under foten sitter plantarfascian, en sena som löper frÄn hÀlbenets fÀste och fram till tÄrna. Senan fungerar som ett stöd för foten, och i regel uppstÄr hÀlsporre som ett resultat av att man har överbelastat denna sena, med rejÀlt ont i hÀlen som följd.

NÀr man springer mycket, framförallt pÄ hÄrt underlag, utsÀtts foten för mycket starka pÄfrestningar. Varje stegisÀttning sÀtter ett tryck pÄ foten som motsvarar dubbla din kroppsvikt. DÀrför Àr det inte sÀrskilt förvÄnande att av alla de skador en löpare drabbas av, utgör just fotskador nÀstan 15%.

Ibland bildas en liten utvÀxt under hÀlen. Dess utseende pÄminner om en lite sporre, och dÀrifrÄn kommer ocksÄ namnet hÀlsporre, som egentligen heter Plantar Fasciit med en finare term. Dock har denna sporre ingenting med sjÀlva smÀrtan att göra, sÄ namnet Àr en aning missvisande. Det som egentligen gör ont i hÀlen Àr sjÀlva senan,

Kan alla drabbas av hÀlsporre?

Om du tillbringar stora delar av dagarna, eller stÄr mycket, ökar risken för att fÄ besvÀr med hÀlen. Men den vanligaste gruppen av mÀnniskor som drabbar Àr de som Àr mycket i rörelse, t.ex. dansare eller idrottare. Som vi nÀmnt Àr det en mycket vanlig Äkomma bland löpare.

HÀr spelar löptekniken en stor roll. I mÄnga Är har skoföretagen försökt utveckla och sÀlja löparskor med alla möjliga former av dÀmpning för hÀlen, eftersom den fÄr mycket stryk nÀr vi springer.

PÄ senare Är har det börjat svÀnga Ät andra hÄllet, och skor med ytterst tunn sula och obefintlig dÀmpning blir allt populÀrare. IstÀllet har man börjat fokusera pÄ löpteknik. Att sÀtta i hÀlen nÀr vi springer Àr direkt skadligt för fötterna, oavsett om de Àr dÀmpade eller inte. Allt fler lÀr idag ut en löpteknik som innebÀr att man istÀllet sÀtter ner foten med frÀmre delen först, en betydligt skonsammare löpstil som dessutom ger en mer avslappnad joggingrunda.

Löpare som aldrig haft nÄgra problem kan ocksÄ drabbas, nÀr de plötsligt trappar upp intensiteten eller frekvensen i sin löptrÀning.

Men eftersom hÀlsporre beror till största delen pÄ överanstrÀngning, kan vem som helst av oss drabbas. GÄr du till exempel omkring med dÄliga skor, och dessutom pÄ hÄrda underlag, finns risken att du förr eller senare drabbas av ont i hÀlen pÄ ett eller annat vis.

Andra som ligger lite mer i riskzonen Àn andra Àr de som av nÄgon anledning har onormalt höga eller lÄga fotvalv, liksom personer med överpronation i fötterna.

Hur vet jag att det Àr hÀlsporre?

Den smĂ€rta som uppstĂ„r vid hĂ€lsporre sitter oftast under hĂ€len eller pĂ„ insidan av den. Du kĂ€nner den som starkast nĂ€r du stĂ„r upp eller gĂ„r omkring. Även senan under foten kan göra ont, frĂ€mst vid omrĂ„det runt hĂ„lfoten.

Oftast gör det som ondast i början av en aktivitet, eller pÄ morgonen nÀr du varit i stillhet under natten. Under trÀning kÀnner nÄgra bara en vag kÀnsla av obehag, medan andra överhuvudtaget inte kan trÀna alls. Ofta blir smÀrtan vÀrre nÀr man belastar foten.

Hur blir man av med smÀrtan?

Först av allt bör du fundera över hur dina skor ser ut, sÀrskilt om du Àr mycket i rörelse eller har ett arbete dÀr du stÄr mycket. Ett inlÀgg som dÀmpar kan ge lindring under tiden besvÀren finns kvar.

LöptrÀnar du ofta och sÀtter i hÀlen först nÀr du springer? Försök i sÄ fall att utveckla en bÀttre löpteknik, dÀr du sÀtter i framfoten istÀllet.

Överhuvudtaget Ă€r det bĂ€sta att tillĂ€mpa ”aktiv vila”, det vill sĂ€ga att du undviker aktiviteter som belastar. Alternativ trĂ€ning kan vara simning eller cykling.

För att snabbare komma ”tillbaks pĂ„ banan” kan du med fördel lĂ„ta nĂ„gon av vĂ„ra kiropraktorer eller naprapater ta en titt pĂ„ foten. Vi kan hjĂ€lpa dig med tejpning av foten, speciella skoinlĂ€gg eller behandlingar som t.ex. stötvĂ„gsbehandling, akupunktur eller massage.

FÄ djupare information om vad en HÀlsporre Àr Klicka hÀr: Vad Àr hÀlsporre?

LÀs mer om skoinlÀgg och hÀlkoppar hÀr.

Vill du ha hjÀlp? Boka en tid online eller ring oss pÄ HÀlsporrekliniken!

VÄra behandlare Àr Legitimerade Naprapater och Kiropraktorer.

HÀlsporrekliniken Àr ett privat alternativ vi Àr EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Onlinebokning Stockholm
Onlinebokning Malmö
Bokning Göteborg