Att ha ont i hälen är mycket vanligt, särskilt bland de som utövar någon form av idrottsaktivitet. Kanske inte så konstigt eftersom vi måste använda våra fötter i alla lägen vid alla typer av aktiviteter, små som stora. Största orsaken till att vi drabbas av hälskador eller andra fotskador är att vi oftast bara kör på när vi tränar utan att lyssna på kroppen när den säger ifrån. Det är därför vi ofta får överbelastningsskador som slemsäcksinflammation i hälen.

Slemsäckar finns lite överallt i de större lederna i kroppen såsom skuldra, armbåge, höft, knä och i fotleden. Slemsäckarna har en stötdämpande och smörjande funktion som skyddar muskler, muskelsenor eller hud som kan skadas av skelettet när vi belastar och rör på lederna. Det kan finnas flera orsaker till att man drabbas av slemsäcksinflammation och tillståndet kallas också för Bursit. Det är när slemsäcken skadas vid överansträngning eller vid reumatisk sjukdom som det kan uppstå en inflammation i slemsäcken.

Foten och hälens funktion

Hela foten och dess leder fungerar som en stötdämpare för att klara av kroppstyngden när vi går, står och springer. Runt fotens skelett finns det en komplicerad uppbyggnad av muskler och senor som tillsammans stabiliserar upp foten och ger den stöd. För att klara av belastningen från kroppen är vi också utrustade med en mängd fjädrande mekanismer såsom elastiska senor och hälkuddar.

Dessutom är vi utrustade med slemsäckar som har till uppgift att skydda lederna genom att minska friktionen mellan de olika glidytor, alltså fungerar slemsäckarna som ett smörjmedel, plus att de är stötdämpande. Men när de överansträngs kan det uppstå en svullnad som kan bli inflammerad.

Orsak till Slemsäcksinflammation

Orsaken till slemsäcksinflammation eller bursit är oftast orsakad av en överansträngningsskada. Om en led eller en sena överbelastas under en längre tid och irriterar slemsäckarna kan en inflammation uppstå. Men slemsäcksinflammation kan även vara orsakat av trauma, reumatisk sjukdom, gikt, eller en bakteriell infektion. Vanliga orsaker kan vara att man använt felaktiga skor eller en pjäxa som klämmer hårt runt hälen och trycker mot slemsäckarna under hård träning. Det kan även vara annan ensidig träning och hård belastning som utsätter vad- och hälpartier extra mycket. I undantagsfall kan det orsakas av en bakteriell infektion.

Symptom vid Slemsäcksinflammation

Till en början kanske du inte känner någonting när du överanstränger din häl och är aktiv hela dagen. Det är först när du slappnar av som smärtan ger sig till känna. Vid slemsäcksinflammation bildas vätska i slemsäcken och vid belastning kan det ömma till en början, men smärtan tilltar mer och mer allteftersom. Det kan kännas som små gruskorn eller luftbubblor under huden längst ner på hälsenan.

På morgonen dagen efter ett träningspass kan en viss stelhet infinna sig i hälen och dess område. Slemsäcksinflammation är inte knuten till vissa åldrar eller till specifika idrotter utan kan drabba människor alla i åldrar. Tydliga symtom är ledsmärta, ömhet, svullnad och värme i hälområdet. Man kan oftast både se och känna svullnaden på baksidan av hälen. Svullnaden kan sitta antingen bara på ena sidan eller på båda sidor om hälsenan.

Behandling av Slemsäcksinflammation

Det är viktigt att ta reda på grundorsaken till besvären och minska belastningen på hälen så att man inte förvärrar skadan. Om skadan är liten och skadan sitter på baksidan av hälen så läker det oftast utav sig självt, om man ser till att inte utsätta området för ytterligare tryck. Vila foten, och om du har ont kan du eventuellt behandla med en inflammationshämmande gel som man stryker över hälen. Du även prova att ta receptfria läkemedel som har både antiinflammatorisk och smärtstillande verkan under en kortare period.

Se till att använda skor som är skonsamma för foten. Det är viktigt att komma igång med styrke- och rörlighetsträning så fort som möjligt. Undvik löpning eller annan träningsform som belastar hälen. Det finns en mängd olika träningsformer som är skonsamma för hälen såsom cykling, simning spinning och cross-training som du kan prova.

Behandling hos Hälsporrekliniken

När skadan inte läker normalt behöver man ibland experthjälp för att man ska bli helt återställd. Om man har otur kan man få dras med skadan i flera år om man inte söker hjälp. Vi på Hälsporrekliniken hjälper dig att utreda grundorsaken till din skada. När du kommer till oss gör vi en grundlig utredning och undersökning och planerar sedan den behandling du behöver för att läkningen ska gå så fort som möjligt. Vi som jobbar på kliniken är legitimerade kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster med lång erfarenhet av fotskador.

Förutom att vi behandlar olika typer av fotskador tipsar vi dig om hjälpmedel, övningar du kan göra hemma och skor som underlättar din vardag. Vi hjälper dig också med att ta fram ett personligt träningsschema. Våra kliniker finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och du kan boka en tid direkt här på hemsidan. Det går också bra att ringa oss under vardagar mellan kl. 8.00 – 17.00.

FAQ – Slemsäcksinflammation (Bursit)

Varför kan man få slemsäcksinflammation?

Slemsäcksinflammation uppstår oftast av att man har använt en led under en längre tid eller att man har gjort monotona rörelser som irriterar slemsäckarna. Det kan även orsakas av en akut skada eller bakteriell sjukdom, men vanligast är att slemsäckarna har överansträngts av ensidigt tryck och klämts åt under en längre tid. Det kan ha skett genom ensidig träning eller felaktiga skor som tryckt mot slemsäcken.

Varför har vi slemsäckar?

Slemsäckar behövs för att ge en stötdämpande funktion i våra leder så att skelettdelarna i leden fjädrar mot slemsäckarna vid rörelse. Slemsäckar skyddar och smörjer våra leder i varje rörelse så att skelettet inte skadar muskler, hud och andra mjuka delar i leden. Slemsäckar återfinns i stora leder som i fotleden, knä, höfter, skuldra och armbåge. Slemsäckarna är beroende av att musklerna gör sitt jobb under rörelser, vid försvagade muskler kan slemsäckar lätt skadas av överbelastning.

Hur vet jag att det är slemsäcksinflammation jag har fått?

Smärtan kan komma till synes helt utan anledning men ofta smygande och tilltar allt mer under några dagar. Det brukar göra rejält ont i den drabbade leden under den första veckan men sedan vänder det och smärtan avtar. Vanligtvis läker det ut av sig självt men det kan ta upp till 4 - 6 veckor innan man känner sig helt återställd. Smärtan kommer sig av att slemsäcken har blivit skadad och att det har uppstått en inflammation i slemsäcken.

Vad kan jag själv göra när jag har slemsäcksinflammation?

Till en början är det vila och avlastning som gäller för att minska smärtan. Undvik att utsätta det skadade området för tryck och belasta det så lite som möjligt med rörelser som gör ont. Man kan lägga inflammationshämmande gel på och kring det skadade området och prova att äta smärtstillande läkemedel med antiinflammatorisk effekt om du har ont. När smärtan är övergående är det bra att komma igång med rörlighetsträning och styrketräning.

Vad kan jag göra för att förhindra att drabbas av slemsäcksinflammation?

Grunden till att inte drabbas av denna typ av skada är att ha vältränade muskler. Men för att inte drabbas av skador är det också viktigt att man lyssnar på kroppen och inte utsätter leder och muskler för långvarig aktivitet om man inte vet att man klarar av det. För att slemsäckarna ska klara av påfrestningar måste musklerna vara starka nog för det du utför annars får slemsäckarna ta den smällen.