Att ha ont i hälen är mycket vanligt, särskilt bland de som utövar någon form av idrottsaktivitet. Kanske inte så konstigt eftersom vi måste använda våra fötter i alla lägen vid alla typer av aktiviteter, små som stora. Största orsaken till att vi drabbas av hälskador eller andra fotskador är att vi oftast bara kör på när vi tränar utan att lyssna på kroppen när den säger ifrån. Det är därför vi ofta får överbelastningsskador som slemsäcksinflammation i hälen.

Slemsäckar finns lite överallt i de större lederna i kroppen såsom skuldra, armbåge, höft, knä och i fotleden. Slemsäckarna har en stötdämpande och smörjande funktion som skyddar muskler, muskelsenor eller hud som kan skadas av skelettet när vi belastar och rör på lederna. Det kan finnas flera orsaker till att man drabbas av slemsäcksinflammation och tillståndet kallas också för Bursit. Det är när slemsäcken skadas vid överansträngning eller vid reumatisk sjukdom som det kan uppstå en inflammation i slemsäcken.

Våra behandlare är Legitimerade Naprapater och Kiropraktorer.

Hälsporrekliniken är ett privat alternativ vi är EJ anslutna till högkostnadsskyddet.

Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Onlinebokning Stockholm
Onlinebokning Malmö
Bokning Göteborg

Foten och hälens funktion

Hela foten och dess leder fungerar som en stötdämpare för att klara av kroppstyngden när vi går, står och springer. Runt fotens skelett finns det en komplicerad uppbyggnad av muskler och senor som tillsammans stabiliserar upp foten och ger den stöd. För att klara av belastningen från kroppen är vi också utrustade med en mängd fjädrande mekanismer såsom elastiska senor och hälkuddar.

Dessutom är vi utrustade med slemsäckar som har till uppgift att skydda lederna genom att minska friktionen mellan de olika glidytor, alltså fungerar slemsäckarna som ett smörjmedel, plus att de är stötdämpande. Men när de överansträngs kan det uppstå en svullnad som kan bli inflammerad.

Orsak

Orsaken till slemsäcksinflammation eller bursit är oftast orsakad av en överansträngningsskada. Om en led eller en sena överbelastas under en längre tid och irriterar slemsäckarna kan en inflammation uppstå. Men slemsäcksinflammation kan även vara orsakat av trauma, reumatisk sjukdom, gikt, eller en bakteriell infektion. Vanliga orsaker kan vara att man använt felaktiga skor eller en pjäxa som klämmer hårt runt hälen och trycker mot slemsäckarna under hård träning. Det kan även vara annan ensidig träning och hård belastning som utsätter vad- och hälpartier extra mycket. I undantagsfall kan det orsakas av en bakteriell infektion.

Symptom

Till en början kanske du inte känner någonting när du överanstränger din häl och är aktiv hela dagen. Det är först när du slappnar av som smärtan ger sig till känna. Vid slemsäcksinflammation bildas vätska i slemsäcken och vid belastning kan det ömma till en början, men smärtan tilltar mer och mer allteftersom. Det kan kännas som små gruskorn eller luftbubblor under huden längst ner på hälsenan.

På morgonen dagen efter ett träningspass kan en viss stelhet infinna sig i hälen och dess område. Slemsäcksinflammation är inte knuten till vissa åldrar eller till specifika idrotter utan kan drabba människor alla i åldrar. Tydliga symtom är ledsmärta, ömhet, svullnad och värme i hälområdet. Man kan oftast både se och känna svullnaden på baksidan av hälen. Svullnaden kan sitta antingen bara på ena sidan eller på båda sidor om hälsenan.

Behandling

Det är viktigt att ta reda på grundorsaken till besvären och minska belastningen på hälen så att man inte förvärrar skadan. Om skadan är liten och skadan sitter på baksidan av hälen så läker det oftast utav sig självt, om man ser till att inte utsätta området för ytterligare tryck. Vila foten, och om du har ont kan du eventuellt behandla med en inflammationshämmande gel som man stryker över hälen. Du även prova att ta receptfria läkemedel som har både antiinflammatorisk och smärtstillande verkan under en kortare period.

Vid svårare fall behöver man kanske tömma slemsäcken och behandla med kortisonspruta. Se till att använda skor som är skonsamma för foten. Det är viktigt att komma igång med styrke- och rörlighetsträning så fort som möjligt. Undvik löpning eller annan träningsform som belastar hälen. Det finns en mängd olika träningsformer som är skonsamma för hälen såsom cykling, simning spinning och cross-training som du kan prova.

Behandling hos Hälsporrekliniken

När skadan inte läker normalt behöver man ibland experthjälp för att man ska bli helt återställd. Om man har otur kan man få dras med skadan i flera år om man inte söker hjälp. Vi på Hälsporrekliniken hjälper dig att utreda grundorsaken till din skada. När du kommer till oss gör vi en grundlig utredning och undersökning och planerar sedan den behandling du behöver för att läkningen ska gå så fort som möjligt. Vi som jobbar på kliniken är legitimerade kiropraktorer, naprapater och sjukgymnaster med lång erfarenhet av fotskador.

Förutom att vi behandlar olika typer av fotskador tipsar vi dig om hjälpmedel, hemmaövningar och skor som underlättar din vardag och hjälper dig med ett personligt träningsschema. Våra kliniker finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och du kan boka en tid direkt här på hemsidan. Du kan också ringa oss under vardagar mellan kl. 8.00 – 17.00.

Våra behandlare är Legitimerade Naprapater och Kiropraktorer.

Vi har kliniker i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Onlinebokning Stockholm
Onlinebokning Malmö